Przez CRM do serca
Autor: more7 Polska Sp. z o.o., publikacja: 2011-08-19
Nieefektywne zarządzanie jest źródłem strat dla przedsiębiorstwa. To wiemy. Jednak niekoniecznie zastanawiamy się, czy nasze przedsiębiorstwo należy do tej właśnie grupy firm, które tracą znaczną część zysków z powodu nieumiejętnego korzystania z informacji. Dopóki nie zobaczymy wyników okresowego zestawienia, nie zdajemy sobie sprawy, że temat jest pierwszorzędny. Wiele firm wciąż używa arkuszy kalkulacyjnych lub innych podstawowych narzędzi wspierających relacje z klientem. Trzeba wiedzieć, że to już jest dalece niewystarczające. Zarządzanie w dzisiejszych firmach powinno przybrać bardziej zaawansowaną formę – system CRM.
W dobie różnorodności mediów wygenerowanie jednolitego przekazu handlowego, które spełnia oczekiwania klienta, jest wręcz niemożliwe bez systemu zarządzania relacjami CRM. Warto wprowadzić porządek w sposobach i kanałach komunikacji z klientem. Internet, tv, radio, outdoor, prasa dają ogromne możliwości, które w odpowiedni sposób należy wdrożyć i zaprezentować klientowi. Chaos jest ostatnią rzeczą, której byśmy sobie życzyli. Warto wiedzieć, że system CRM pomaga znacznie zmniejszyć czas poświęcany na nieproduktywne zadania (przeszukiwanie papierów w celu odnalezienia potwierdzenia wpłaty) nawet o 40%.
Najważniejszy jest poziom obsługi klienta. System CRM jest strategicznym narzędziem, szczególnie wtedy, gdy mają być podejmowane bardzo ważne decyzje biznesowe. Zgromadzone w centralnym miejscu dane klienta pozwalają na stworzenie obrazu tendencji rynkowych – popytu czy preferencji kupieckich. System pozwala na kategoryzację klientów kluczowych i nieopłacalnych. Identyfikuje najbardziej zyskowne obszary działalności i te, które przynoszą straty. Obsługę klienta można porównać do połączonych ze sobą naczyń – każda podjęta decyzja w danej relacji wpływa na dalszą współpracę. W ten sposób doświadczamy wzrostu lojalności i zaufania klienta wobec naszej firmy i naszych produktów. Weryfikacja historii kontaktu pozwala na poznanie klienta, jego wymagań i potrzeb.
Segmentacja
Narzędzie CRM umożliwia podział asortymentu, branż, regionów, a przede wszystkim klientów według kryteriów zysku i płynności. Klienci podzieleni na grupy otrzymują różnego rodzaju komunikaty i oferty. Badania marketingowo-ankietowe wskazuja na schematy działania danych firm, co pozwala przewidzieć ich zachowania w przyszłości. Analiza i rozwój relacji z klientem ma na celu zwiększać obroty i marże z nim związane. Stosuje się do tego między innymi:
- cross-selling – zachęcanie do kupna komplementarnych dóbr do tych, które klient już zakupił
- up-selling – namawianie do zakupu produktów lepszych od tych, które klient zakupił w przeszłości
Automatyzacja
Nadzór nad rabatami, ofertami specjalnymi, cennikami zmodyfikowanymi pod indywidualnego klienta pomaga sprawować właśnie zautomatyzowany system CRM. Służą do tego między innymi rozbudowane moduły systemów lojalnościowych i raportów sprzedażowych. Generator Ofert pomaga w szybko sposób odnaleźć i złożyć ofertę odpowiednią dla danego klienta. Kreator Raportów zaś automatycznie tworzy sprawozdania dotyczące zysków. Workflow jest podstawą strategii obsługi klienta. Wyodrębnione dane można ze sobą łączyć i analizować na różne sposoby.
Finanse
Działania związane z windykacją, fakturowaniem, a także finansowa kontrola procesu sprzedaży staną się znacznie bardziej przejrzyste przy użyciu automatycznego i bezawaryjnego narzędzia CRM. Bardziej zaawansowana wersja narzędzia zaś pozwala na integrację danych z dotychczasowymi programami księgowymi używanymi w danej firmie.
Dlaczego coraz częściej słyszy się o systemach CRM?
Zmiana podejścia do handlu wpłynęła na rozwój systemów CRM. Od kiedy klient zaczął być świadomy swoich potrzeb, a rynek nasycił się różnego typu konkurencyjnymi produktami, firmy zaczęły skupiać się na marketingu relacji długofalowej i zindywidualizowanej i zyskownej dla obu stron. Przekonanie do systemów tego typu pojawia się w momencie, gdy chcemy uporządkować kontakty firmowe w jednej bazie, nadzorować dział handlowy i koordynować pracę między działami. Wdrożenie systemu CRM wymaga zaangażowania i czasu, ale po czasie zyski nieocenione. Związek dostawca-klient nabiera nowego znaczenia dla obu stron.
Dość wolno ale systematycznie coraz więcej firm dołącza do grona entuzjastów rozwiązań informatycznych, wspierających kontakty z klientami. Sprzedaż CRM skoncentrowanego na marketingu wzrośnie w 2011 roku o 8,6% w porównaniu z 2010 r. Sprzedaż narzędzi CRM do obsługi klientów wzrośnie o 8,2% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Nie są to zawrotne liczby ale od kilku lat mamy do czynienia z wyraźnym wzrostem popytu na rozwiązania klasy CRM.